بسترشناسی و مهندسی سایت عنوان درسی 2 واحدی است که به صورت پیش نیاز در گروه معماری منظر دانشگاه شهید بهشتی توسط جناب آقای مهندس خراسانی زاده و جناب آقای مهندس ادیب برای دانشجویان معماری منظر تدریس می شود.

گزارش حاضر در بیان محتوا، اهمیت و آشنایی بیشتر با مطالب این درس تهیه شده است.
طراحی بیرونی به نام Landscape که زندگی در بین و برون فضاهای معماری را جریان می دهد با Land شروع می شود و این بدان معنی است که ظرف اصلی و بستر طراحی های ما را زمین تشکیل می دهد.
شکل و ساختار زمین همیشه به عنوان پایه و زمینه تمام فضاها و فعالیت های بیرونی به کار رفته است، این استفاده هم از جنبه زیبایی شناسانه و هنرمندانه و هم به لحاظ کاربردی و مقبول ساختن طراحی به کار گرفته شده است.
بستر و زمین
زمین: مشخصات فیزیکی و لایه رویی سطح زمین و حوزه ای است که در پروژه ها با آن سر و کار داریم و به ابعاد و تناسبات آن می پردازیم.
بستر: بستر طرح یعنی زمین و تمام اتفاقاتی از محیط و حوزه تاثیرگذار آن و باید ماهیت تمام اتفاقاتی از قبیل پوشش گیاهی، پوشش جانوری، ساختار فرهنگی اجتماعی، ساختار اقتصادی و تمام اطلاعات سطحی و زیر سطحی و اثرگذار بر روی حوزه طراحی را مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار داد.
می خواهیم بر روی بستر کار انجام دهیم پس باید فرآیند های حاکم بر طبیعت را شناخت و تاثیرات متقابل بستر و طرح را بدانیم، پس ناگزیریم در هنگام شروع به کار قبل از هر گونه تصمیم گیری با بستر و محیط آشنا شده و امکانات و محدودیت های آن را به دست آوریم. حال که محدودیت ها را به دست آوردیم می توانیم با امکانات طراحی کنیم و در اینجاست که دیگر هر طرحی را به بستر حکم کنیم و نیاز است که زبان منظر و یا کلامی دیگر زبان بستر را درک و خط مشی های بستر را کمک کار طراحی مان قرار دهیم.
در نهایت می توان گفت بسترشناسی درسی در جهت آموزش و درک هر چه بهتر زبان منظر و برقراری ارتباط آگاهانه با بستر و محیط می باشد.
نیمه دوم اسم این درس مهندسی سایت نام داردکه این گونه است: مهندسی سایت بر اصول و قواعد فنی مهندسی مکان ها جهت شیب بندی، زهکشی، عملیات خاکی و تنظیم مسیر تاکید دارد.
سر فصل کلی مباحث مطرح شده در این درس به صورت زیر است:

"دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Icon of گزارش درس بسترشناسی و مهندسی سایت گزارش درس بسترشناسی و مهندسی سایت (53.6 KB)
       تعداد دانلود: 0
       زمان آخرین دانلود: دوشنبه, 30 نوامبر -0001
------------------------------------------------------------------------------------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *