سه شنبه 26 آذرماه 1387 ساعت 7 صبح خیابان انقلاب مقابل درب اصلی دانشگاه تهران با کمی تاخیر ساعت 8:30 از تهران به مقصد شهرستان انارک در استان اصفهان حرکت کردیم. برنامه ی روز اول سفر از این قرار بود که از چند شهر در مسیر بازدیدی کوتاه داشته باشیم و شب را در انارک اتراق کنیم. بر همین اساس از مسیر اتوبان تهران – قم به سمت اردستان در استان اصفهان حرکت کردیم و طی توقف کوتاهی که در اردستان داشتیم از مسجد جامع این شهر که متعلق به دوره ی سلجوقی است بازدید کردیم. بافت خاکی رنگ شهر در زیر برف درشتی که می بارید جلوه ی بسیار زیبایی پیدا کرده بود. در ادامه ی مسیر به شهر نایین رسیدیم و در فرصتی هر چند کوتاه، نگاهی داشتیم به خانه ی پیرنیا و مسجد جامع این شهر تاریخی. بازار سنتی شهر به مناسبت عید غدیر چراغانی شده بود و ما پس از استراحتی کوتاه در تکیه ی میان بازار به سمت انارک حرکت کردیم. در حدود ساعت 10 شب به شهرستان انارک رسیدیم و در ساختمان شهرداری مستقر شدیم.
تصویر 1: هوای سرد نائین …   ماخذ: محمد عسکرزاده
روز دوم سفر با بازدید از انارک شروع شد. روحیه ی حاکم بر منظر طبیعی شهر به شدت تحت تاثیر کوه های اطراف آن است و برج هایی که بر فراز این بلندی ها به نظاره ی شهر ایستاده اند. پس از گردش در قسمت مسکونی شهر و بررسی بافت این منطقه و شکل خانه ها و کوچه های شهر، دیداری داشتیم از مسجد شهر و یک کاروانسرا که درحال مرمت و تبدیل به یک  هتل بود. طبق برنامه ی روز دوم از انارک به سمت جندق و روستای مصر حرکت کردیم. طی توقف کوتاهی که در جندق داشتیم به بررسی بافت قدیمی مسکونی شهر پرداختیم و از چند خانه ی سنتی دیدن کردیم. بر فراز خانه های جندق می شد کم کم دشت را دید.
از جندق به سمت روستای مصر رفتیم و در چند کیلومتری آن ساعتی را در شن های کویر گذراندیم. تپه هایی از شن که خنکای شب را در سایه ی خود داشتند و هرم داغ آفتاب کویر را حتی در روزهای پایانی پاییز می شد بر سطوح آفتابگیرشان حس کرد.
به دلیل بعد مسافت تا شهرستان بشرویه که محل اسکان ما در شب دوم بود، در طبس که از شهرهای مهم میانه ی مسیر بود توقفی نداشتیم و مستقیماً عازم بشرویه شدیم.
شب را در بشرویه اتراق کردیم و از میهمان نوازی مسئولان تازه شهر بشرویه برخوردار شدیم.
روز سوم سفر به تمامی در بشرویه گذشت. بشرویه شهری است در حاشیه ی کویر با تاثیرات اقلیمی و طبیعی آن بر نوع معماری شهر، کوچه های پر پیچ و خم، نماهای کاهگلی، سقف های گنبدی و بادگیرها از خصوصیات عمده فضاهای مسکونی این شهر هستند. زندگی در بافت تاریخی این شهر هنوز جریان دارد. صبح روز سوم سفر در بافت تاریخی مسکونی بشرویه گذشت که طی آن از خانه ی مستوفی و چند خانه ی دیگر بازدید به عمل آوردیم و گذری نیز داشتیم به محله ی میان ده، که مهم ترین مرکز تجمع مردم بشرویه در گذشته بوده است. پس از آن میهمان شهرداری بشرویه بودیم و در جلسه ای مشترک با شهردار و اعضای شورای شهر دستاوردها و برنامه های آینده ی شهر و همچنین مشکلات پیش روی توسعه ی آن مطرح شد.
تصویر 2: بازدید از بافت قدیم بشرویه، ماخذ: آیدا آل هاشمی
عصر اين روز حركت خود را به سمت بيرجند آغاز كرديم تا شب را در مهمانسراي دانشگاه بيرجند به صبح برسانيم و روز چهارم سفر به گشت و گذار در بيرجند بپردازيم.
بيرجند شهري است بزرگ با باغ هاي تاريخي زياد كه متاسفانه در كتب و منابع باغ هاي تاريخي ايران، اشاره اي به آنها نشده و يا چنان كه در خور آنها بوده مورد توجه قرار نگرفته اند. به دليل خصوصي بودن بعضي از اين باغ ها و تعطيلي روز جمعه امكان بازديد از تمام آنها براي ما فراهم نشد. اما چند باغ بزرگ از جمله باغ بهلگرد و … را مورد بررسي قرار داديم.
بعدازظهر روز چهارم سفر صرف ديدن قلعه شهر شد كه بر بالاي يك بلندي از لحاظ موقعيتي بر شهر و حومه آن مسلط است و ساعتي را نيز در اداره ميراث فرهنگي اين شهر كه در يك بناي تاريخي مستقر شده است، گذرانديم. شب شده بود و ما بيرجند را به مقصد تهران ترك كرديم.
… شنبه 30 آذرماه 87 ساعت 11 صبح در تهران سفر خود را به پايان برديم.
در انتها جا دارد از تمام كساني كه يار و ياري رسان ما در طول اين سفر بودند و اين سفر بدون مساعدت آنها به طور حتم به انجام نمي رسيد تشكر و قدرداني كنم .
از جناب دكتر منصوري به عنوان سرپرست سفر به دليل پيگيري ها و رهنمودهاي بي وقفه شان، از شهردار محترم انارك كه امكانات بازديد و اقامت ما را در انارك فراهم آوردند، از شهردار محترم، مسئولان و اعضاي شوراي شهر شهرستان بشرويه كه در كمال ميهمان نوازي ما را نيز پذيرفتند و از جناب مهندس توكلي كه زحمت تمام برنامه ريزي ها و هماهنگي ها در شهرستان بيرجند بر عهده ايشان بود.

"دانلود فایل های پیوست مطلب"
Icon of گزارش سفر به خراسان جنوبی گزارش سفر به خراسان جنوبی (121.5 KB)
       تعداد دانلود: 0
       زمان آخرین دانلود: دوشنبه, 30 نوامبر -0001
------------------------------------------------------------------------------------------