بشنوید ای دوستان این داستان      خود حکایت نقل حال ماست آن
نقد حال خویش را گر پی بریم          هم ز دنیا هم ز عقبی برخوریم
حضرت مولانا
– در آستانه ثبت انجمن معماران منظر ایران در وزارت کشور و با آغاز سال تحصیلی جدید، شورای هماهنگی انجمن معماران منظر ایران (در حال تاسیس) در راستای اهداف خود این فرصت را برای گردهمایی اصحاب معماری منظر،اساتید، دانشجویان و فارغ التحصیلان، مغتنم دانست. از این رو با هدف آشنایی دانشجویان جدیدالورود با رشته معماری منظر و فعالیت های صورت گرفته در این زمینه و نیز اطلاع رسانی در خصوص روند فعالیت های انجمن معماران منظر، نخستین نشست معماری منظر در تاریخ 22 مهرماه 1387 و با حضور اساتید دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه های شهیدبهشتی، تهران و تربیت مدرس در تالار شهید دلبری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهیدبهشتی برگزار گردید.

– کمیته برگزاری این نشست ترکیبی بود از نمایندگان سه دانشگاه که عبارتند از:
مسئول برگزاری نشست از جانب انجمن معماران منظر( در حال تاسیس):
عطیه غفوری فارغ التحصیل معماری منظر دانشگاه شهید بهشتی
کمیته برگزاری نشست:
پژمان رئیسیان :دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر دانشگاه تهران
مریم دبیری :دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر دانشگاه شهید بهشتی
هانیه اخوت :دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر دانشگاه تربیت مدرس

کلام نخست: خوش آمد
نخستین کلام آمیخته بود با تشکر و تقدیر از حضور حضار و خوش آمد گویی به آنها به ویژه به اساتید گرانقدر و دانشجویانی که به تازگی حضور در جامعه معماری منظر را تجربه می کردند. نظر به بیان خانم عطیه غفوری شاید رشته معماری منظر رشته نو و تازه ای باشد اما همین تازگی امکان حضور خلاق را به علاقه مندان این حوزه می بخشد و انگیزه ای خواهد بود برای تلاش و پیشرفت. امیدست این موفقیتها با یاری دانشجویان جدید هرروز پررنگ تر گردد.
کلام دوم: گزارش فعالیت های شورای هماهنگی انجمن معماران منظر ایران (در حال تاسیس)
– انجمن معماران منظر ایران نهادی است حرفه ای، غیر انتفایی، غیر سیاسی و غیر دولتی با اهداف مشخص. در این بخش از نشست هرکدام از اعضای شورای هماهنگی به تبیین اهداف و راهبردهای خود پرداختند. در این خصوص آقایان بابک آتشین بار، مرتضی ادیب، مهدی فاطمی، محمود تیموری، محمدرضا مهربانی گلزار و خانم مهندس هاله باقی سخنان خود را ایراد کردند که گفته های ایشان را در قالب اهداف زیر می توان خلاصه نمود:
– نخست آقای بابک آتشین بار سخنانی در خصوص ضرورت تاسیس انجمن معمارامنظر بیان کردند. بنا بر گفته ایشان در زمینه حرفه ای بسیاری از پروژه ها ی حوزه منظر به دست افراد غیر متخصص انجام می گردد لذا تاسیس نهادی با نام انجمن صنفی معماران منظر با هدف بازیابی و شکل دادان به حقوق معمار منظر ضروری می نمود. از این رو جمعی از دانشجویان فارغ التحصیلان و اساتید معماری منظر با تشکیل کمیته ای از دانشگاه های شهیدبهشتی، تهران و تربیت مدرس نسبت به ثبت انجمن اقدام کردند. در این میان شورای هماهنگی با برگزاری جلسات هفتگی فعالیت های خود را در جهت ثبت انجمن معماران منظر ایران سازماندهی نمود تا آن جا که اکنون در آستانه ثبت آن هستیم. ایشان مهمترین هدف این انجمن را اهداف حقوقی و صنفی معماران منظر در جامعه حرفه ای دانستند.
– سپس آقای مرتضی ادیب در خصوص نحوه برقراری ارتباط با نهادهای بین المللی توضیحاتی ارائه کردند که اهم آن مربوط به نامه خردادماه 1387 خطاب به فدراسیون جهانی معماری منظر(IFLA) بود. IFLAدر شهریور1387 و در پاسخ به نامه ارسالی چنین بیان کرده بود که” بنا بر قوانین، این فدراسیون، از هر کشور تنها می تواند یک نماینده بپذیرد و با توجه به ثبت انجمن فضای سبز در IFLAقادر به ثبت انجمن شما نخواهیم بود، لذا در صورت تمایل به همکاری با IFLA می بایست از طریق انجمن فضای سبز اقدامات لازم را صورت دهید.” پس از دریافت این نامه تصمیم شورا بر ادامه فعالیت در داخل گذاشته شد که پس از تثبیت موقعیت خود در داخل به تبیین نحوه عمل و مراودات بین المللی بپردازد.
– آنگاه آقای مهدی فاطمی نبود بانک اطلاعاتی جامع از افراد فعال در حوزه معماری منظر را مهمترین معضل انجمن جهت اطلاع رسانی فعالیت های خود و دعوت از علاقه مندان دانستند. لذا از حضار خواستند در تکمیل فرم های عضویت توزیع شده در جلسه دقت کافی را مبذول دارند. ایشان همچنین به کارگروه هایی تشکیل شده در انجمن منظر اشاراتی کردند. در پایان نیز در خصوص امکانات سایت تازه تاسیس انجمن توضیحاتی ارائه دادند.
– جناب آقای محمدرضا مهربانی گلزار به توضیح برنامه های آتی انجمن با مشارکت و مساعدت دوستان پرداختند، که عبارتند از:
– انتخاب روزی با عنوان معماری منظر که می تواند زمان و جایگاه مناسبی برای گردهمایی ها، نشست ها و جلسات سالانه معماری منظر باشد.
– تشکیل کمیته علمی به منظور تقویت منابع فارسی تخصصی معماری منظر از طریق ترجمه، تهیه و توزیع کتب و مقالات سودمند در این زمینه.
– برگزاری نشست ها و سمینارها
– برگزاری نمایشگاه ها با حضور اساتید، فارغ التحصیلان، دانشجویان و مشاوران. که تا کنون دو نمایشگاه در سال های 1385 و 1387 با موفقیت برگزار شده است.
– جلب حمایت های مادی و معنوی از طریق برقراری ارتباط با ارگان های مرتبط با رشته معماری منظر و اخذ حق عضویت عرف انجمن های صنفی، که پشتوانه ای خواهد بود برای گردش امور انجمن.
– برگزاری سفرهای پژوهشی داخلی و خارجی که تا کنون چندین سفر برگزار گردیده و ماحصل آن در قالب گزارش، مقاله و یا کتاب با هدف شناساندن خود به جامعه حرفه ای انتشار یافته است.
– آقای محمود تیموری نیز در خصوص نشریه الکترونیکی منظر که یک فعالیت مشترک بین دانشگاهی است، مطالبی عنوان کرده و حضار را به مشارکت در هرچه پربارتر شدن نشریه دعوت کردند.
– آنگاه سرکار خانم مهندس هاله باقی سمینارهای خانه هنرمندان را محمل مناسبی برای مشارکت موثر علاقه مندان این حوزه در خصوص شناسایی معماری منظر به جامعه حرفه ای عنوان کردند. در نتیجه تلاش و پیگیری های ایشان در خانه هنرمندان و طبق هماهنگی با جامعه مهندسان معمار ایران، سه جلسه بحث دوشنبه اول هرماه در ماه های آذر، دی و بهمن در زمینه معماری منظر رزرو گردیده که هدف آن شناسایی معماری منظر به سایر حرفه های مرتبط خواهد بود. علاوه بر این مجوز سه جلسه تخصصی دیگر از خانه هنرمندان اخذ شده است که از این پس آماده برگزاری می باشد. ایشان نکته مهم در این زمینه را مشارکت فعال حضار در سازماندهی مقالات، پژوهش ها و فعالیت های حرفه ای و همکاری با اساتید دانستند و تدوین این فعالیت ها را به عنوان پایگاهی ارزشمند در حوزه معماری منظر معرفی کردند.
– در پایان این بخش نیز آقای آتشین بار ضمن تشکر مجدد از میهمانان گزارشی از وضعیت مالی انجمن و هزینه های صورت گرفته ارائه دادند.
01

گپ و گفت
در این بین فرصتی کوتاه بود با صمیمیتی سرشار که زمینه گپ و گفتی دوستانه را میان اساتید، فارغ التحصیلان و دانشجویان از دانشکده های مختلف فراهم آورد.

کلام سوم: سخن بزرگان
– اساتید حاضر در نشست معماری منظر عبارت بودند از خانم ها و آقایان: مهندس مهدی شیبانی، دکتر سید امیر منصوری، مهندس محسن خراسانی زاده، دکتر سید حسن تقوایی، دکتر فرزین فردانش، دکتر نیلوفر رضوی، دکتر لادن اعتضادی، دکتر احمد علی فرزین، دکتر علی اصغر ادیبی، دکتر مهدی زندیه و دکتر شهره جوادی. و اما دراین بخش اساتید عضو هیات موسس رهنمود های خود را پدرانه ابراز کردند:
پدر منظر ایران، مهندس مهدی شیبانی
– مهندس مهدی شیبانی که همواره با کلام پدرانه خود مشوق دوستداران و علاقه مندان حوزه معماری منظر بوده اند این بار نیز جمع را به دوام حضور در کنار یکدیگر تشویق کرده از کمیته برگزاری خواستند با سازماندهی هرچه پرشورتر چنان تحرکی ایجاد کنند که این جمع هرزمان افزون تر و وسیع تر گردد. ایشان حفظ همدلی و همدوشی افراد را به عنوان یک ارزش، ضروری دانستند، آنگاه به این نکته اشاره نمودندکه پیش از اینکه بخواهیم عضو انجمن های خارج از ایران شویم بهتر است که یک تشکل حرفه ای تشکیل داده سپس از مزیت آن تشکل ها استفاده کنیم. ایشان گرفتن برگ اشتغال به کار و سهمیه برابر با رشته های معماری و شهرسازی را مهم ترین هدف برای انجمن دانستند و متذکر شدندکه به موازات اهداف مشخص انجمن، حقوق اجتماعی و حرفه ای خود را نیز دنبال کنیم. سپس ایشان تشکیل سه هسته مدرسین، دانشجویان و کار حرفه ای را لازمه موفقیت انجمن عنوان کردند. نظر به بیان ایشان ما نمی بایست هسته مدرسین را فراموش کنیم چراکه در روابط بین الملل، آن ها با نحوه آموزش ارتباط برقرار می کنند و اگر بین مدرسین، دانشجویان و بازار کار ارتباط مناسب برقرار شود سبب انتقال انرژی و تقویت گروه خواهد شد. به گفته ایشان اگر فعالیت علمی خود را به درستی انجام دهیم و ارتباط علمی صحیح بین المللی برقرار کنیم خواه عضو انجمنی خارجی باشیم خواه نه طبق قوانین انجمن معماران منظر ایران راهمان را طی کرده و به نوعی جایگاهمان را مطرح خواهیم کرد در پایان ایشان دو نکته را به عنوان نتیجه بحث متذکر شدند: نخست الگو برداری و ارتباط با پیش کسوت ها، تشکیل هسته ها، ارتباط بین المللی و بین دانشگاهی که سبب ارتقا کیفیت آموزشی خواهد شد و کیفیت بهتر علمی- کاربردی،کیفیت حرفه ای فارغ التحصیلان را در پی خواهد داشت. دومین مطلب نیز به پیگیری برگ اشتغال می پرداخت که از مهمترین ضرورت های جامعه امروز است.
02

دکتر سید امیر منصوری
دکتر منصوری که همواره مایه دلگرمی فعالان در زمینه معماری منظر بوده اند، ضمن تشکر از تلاش های پنهان برگزارکنندگان، فعالیت هرفرد در زمینه ثبت و ادامه راه این انجمن را به مثابه قدم خیری در پیدایش یک موجود جدید و منشا اثر در جامعه دانستند و متذکر شدند که خدمات افراد در این زمینه خدمت به وطن و جامعه را در پی خواهد داشت. ایشان فعالان این زمینه را به فعالیت آهسته و پیوسته و دوری از دلسردی فراخواندند. و برخورد IFLA را تلنگری دانستند که در وهله اول بر خود اتکا کنیم و در شروع اعتبار و ارزش را از خودمان بگیریم. به اعتقاد ایشان ارزش ما در کار و افرادی است که گرد هم می آییم و نه در تایید و تشویق دیگران و باز به بیان ایشان ارزشی که در جمع نهفته است ما را به انجمن جذب کرده، طالب و علاقه مند خدمت به مجموعه می سازد.
مهندس محسن خراسانی زاده
ایشان معماری منظر را فرزند 10 ساله 15 سال تلاش در طرح معماری 6 دانسته و افتخار زحمات 10 ساله گذشته را در گرد هم آمدن چند دانشکده و چند مجمع علمی از نقاط مختلف بیان کردند. ایشان انتظار خود از دانشجویان و فارغ التحصیلان را در قالب برداشتن گام های محکم هم در زمینه آکادمیک و هم در زمینه حرفه معماری منظر، مطرح نمودند و آنچه انجام می گیرد را زمینه ساز ارتقا کیفیت محیط انسانی که در این سرزمین زندگی می کنند، دانستند و پشتیبانی همه جانبه خود را از نسل جدید متذکر شدند.

دکتر احمدعلی فرزین
دکتر فرزین رشته معماری منظر را رشته ای زنده و زیبا معرفی و امیدواری خود را نسبت به آینده آن بیان کردند. سپس توجه حضار را به اهمیت روابط عمومی و فرهنگ سازی جلب کرده خواستار مشارکت همگان در این زمینه شدند و تک تک افراد را چون سربازانی توصیف کردند که چشم امید عده ای بر آن هاست:
آن که می جنگد به خون خویش بازی می کند      وانکه بگریزد به خون لشکری
سعدی

دکتر علی اصغرادیبی
ایشان ضمن تبریک و تشکر، رشته معماری منظر در ایران را دارای ضعف علمی دانستند و حضار را به مشارکت در هرچه بارور تر کردن آن دعوت کرده، ارتباط بین دانشگاهی را پیامد مثبت انجمن معماران منظر عنوان کردند.
03

دکترمهدی زندیه
دکتر زندیه عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام قزوین، ضمن تقدیر و تشکر به بیان چند نکته در این زمینه پرداختند: ایشان وحدت رویه و اتفاق نظر بین دانشگاه ها را بزرگترین موفقیت این جمع عنوان کردند. به اعتقاد ایشان جامعه را دانشگاه هدایت می کند و این دانشگاه ها هستند که با راه اندازی معماری منظر باید خود را به بیرون عرضه و هدایت کنند که تحقق این موضوع دراتفاق نظر دانشجویان ، فارغ التحصیلان و اساتید، حضور در سمینارها و نترسیدن از جوان بودن نهفته است. به گفته ایشان همه این ها می تواند عواملی برای رشد و پشتیبانی ادامه راه باشد.

دکتر سید حسن تقوایی
جناب آقای دکتر تقوایی ضمن تشکر از زحمات دوستان، معماری منظر را از بعد حرفه ای رشته ای قدیمی دانستند لذ ابه سخن ایشان، معماری منظر در بعد علمی هرچه به جلو می رود در بعد حرفه ای هم با وجود بستر تداوم و ارائه خدمات پیشرفت خواهدکرد و نقطه قوتی خواهد شد در تلاش های صورت گرفته. آن چه از نظر ایشان اهمیت می یابد بحث مستند سازی پژوهش هاست که گنجینه درخوری برای آیندگان است.
در پایان جناب آقای مهندس خاکزند نیز به نمایندگی از دانشگاه علم و صنعت، ضمن تقدیر از حضار و اساتید به تشریح فعالیتهای صورت گرفته در دانشگاه علم و صنعت، در حوزه معماری منظر با نظارت مستقیم جناب آقای دکتر فیضی پرداختند. ایشان ضمن تشکر فراوان از دکتر فیضی، برنامه دکتری حرفه ای دانشگاه خود را عنوان کردند و اظهار داشتند که این دانشگاه هر سال یک دانشجوی دکتری در زمینه معماری منظر با نظارت دکتر فیضی می پذیرد، که دارای ارزش و اعتبار زیادی نیز هست. ایشان بدین وسیله علاقه مندی دانشگاه علم و صنعت را در یاری رساندن به انجمن معماران منظر اعلام داشتند و پیشرفت های انجمن را منوط به فعالیت گروهی دانستند.

کلام آخر: سپاس
در این بخش خانم عطیه غفوری به نمایندگی از دوستان خود که به تازگی فارغ التحصیل شده بودند، بر حسب وظیفه، مراتب قدر شناسی و سپاسگذاری خود را از اساتید گروه معماری منظر اعلام کردند و چنین اظهار داشتند که “امیدوارم همان قدر که ما به این که فارغ التحصیل معماری منظر شهید بهشتی هستیم افتخار می کنیم، روزی برسد که اساتیدمان نیز از این که ما دانشجویشان بودیم، افتخار کنند.” صد البته که این آرزوی قلبی همه دانشجویان است.
در پایان نیز لحظه ای دیگر از لحظات شیرین حرفه ای ثبت شد.
04
چون قلم اندر نوشتن می شتافت       چون به عشق آمد قلم بر خود شکافت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *