کارگاه تخصصی منظر با موضوع “روایت های منظر” و سخنرانی جناب آقای مهندس شیبانی در حضور دکتر منصوری و جمعی از فارغ التحصیلان و دانشجویان منظر در تاریخ 1388/8/18 در پژوهشکده نظر برگزار شد.
در این جلسه مهندس شیبانی محور بحث خود را بر ضرورت تعریف در حوزه منظر قرار دادند و در چند بخش بحث خود را به سرانجام رساندند:
در بخش اول پیرامون تاریخ منظر و باغ از میلاد مسیح تا به حال در جغرافیای جهان (از جمله اروپا و ایران) به طور مقایسه ای کلیاتی بیان شد و از تفاوت این دو جغرافیا در به وجود آوردن یک “محیط احساسی” در زندگی بشر صحبت شد. به اعتقاد ایشان، محیط ها اعم از محیط اجتماعی، محیط فرهنگی و محیط جغرافیایی، به مقتضای زمان در این دو الگو، سهم متغیر و به تبع آن نمودهای متفاوتی را در حوزه منظر (ارتباط انسان با محیط) و به وجود آوردن آن محیط احساسی داشته اند و در تشریح این موضوع از دو اصطلاح “طرح در طبیعت” و “طرح با طبیعت” استفاده کردند.

01

در بخش دوم هم علاوه بر یک نگاه انتقادی به روال آکادمیک تعاریف در نظر دانشجویان و حرفه مندان بر بازنگری این مسئله مبتنی براندیشه طبیعت گرای ایرانی از گذشته های دور و قایل شدن به تعریف مبنایی مستقل از “معماری منظر” نکاتی عنوان کردند.
ایشان در ادامه سخن از باغ ایرانی به عنوان “باغ حواس” و بستری که مبتنی بر یک نظام حسی سعی در برآورده کردن همه نیازهای روانی انسان دارد، یاد کردند و بر ماهیت باغ به عنوان موضوعی فراتر از کالبد اشاره کردند:”باغسازی از منظر تعریفی احساسی دارد”.
در مقوله منظر شهری به تعبیر”فضای خوش” و و روان شدن فضای باز شهری در زندگی انسان نکاتی را اشاره کردند و بر کم رنگ شدن معنا و کارکرد منظر شهری در شهر تهران نکاتی را یادآور شدند. دسته بندی ایشان از موضع حرفه شناختی و گستره منظر در سه مقیاس مطرح شد:

و پیرامون آن هم توضیحاتی به اجمال بیان شد.
در پایان صحبت های ایشان سئوالاتی درباره موضوعات ذیل مطرح شد:

که پیرامون آنها مطالبی توسط مهندس شیبانی تشریح گردید.

"دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Icon of گزارش کارگاه روایت های منظر گزارش کارگاه روایت های منظر (90.5 KB)
       تعداد دانلود: 0
       زمان آخرین دانلود: دوشنبه, 30 نوامبر -0001
------------------------------------------------------------------------------------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *