مقدمه
در ابتدا بهتر است تعريفي از واژه باروك داشته باشيم. باروك در معني اصلي خود عبارت است از نامنظم، مرواريد ناصاف و پرپيچ و تاب و يا غير عادي. از نظر منتقدين قرن نوزدهم معماري باروك عبارت است از معماري كلاسيك منحط بي ساختار و داراي تزئينات نمايشي زياد و عجيب و غريب.
اين سبك که در ايتاليا پا گرفت و قسمت اعظم اروپا را هم به زير پوشش خود درآورد، تقريباً از اوايل قرن 17 تا اواسط قرن 18 در بيشتر كشورهاي لاتين گسترش يافت.
باروك نوعي هنر است كه در آن قواعد تناسب رعايت نمي شود و همه چيز بنا به حواس هنرمند نمايانده مي شود.
اين سبك هنري داراي روحي از حركت و جنبش است كه نقطه مقابل سكون كلاسيك است. هنرمندان در باروك بر خلاف دوران كلاسيك با احساس خود حركت مي كنند و احساس را مقدم بر عقل مي دانستند.
01
در معماري باروك ماهيت اصلي آفريده ها عبارتند از:
– ايجاد هماهنگي و هنجار در ميان عناصر و مضاميني گوناگون و درهم آميخته

نشان متمايز باروك نحوه فكري و احساسي آن است. آنچه كه سيماي باروك را مشخص مي كند، بسط نوعي جهان بيني مخصوص است كه در معماري، خود را در قدرتي نو نشان مي دهد؛ قدرتي كه فضاهاي مختلف را با هم مي آميزد و وحدتي شگفت انگيز از تركيب اجزايي متفاوت به وجود مي آورد. لازم به ذكر است اين نوع نگرش در تمامي رشته ها تا از هم گسيختگي ناشي از عصر صنعت باقي ماند.
– طراحي فراخ و در مقياس بزرگ در فضايي شكوهمند و ابهت انگيز
– تعبيه فضاي كلي در مركز و منظم كردن ساير فضاها به سمت آن
– به خدمت گرفتن عناصر اصلي پيكرتراشي و نقاشي و ساير هنرهاي تزئيني براي ايجاد اثري كامل

يكي از دلايل پيدايش پيكره سازي باروك نقش مقابل بين باروك و كلاسيك گرايي بود. پيكره سازي هم در نشان دادن معجزات دين مسيح كمال مي یابد و بازتابي از نوعي اشتياق براي اعجاب انگيزي است.
استفاده از عناصر تزئيني و نمايان كردن هر چه بيشتر فواره ها و آبنماها در معماري باروك بسيار متداول بوده است. بعدها اين گونه برخورد با آب و استفاده نمادين از مجسمه سازي در شهرسازي و ميادين باروك نيز مرسوم شده است.

کاخ ورساي
ورسای نماينده واقعي باروك فرانسوي است.
اين كاخ با مقياسي وسيع مستلزم ساختن كاخي بزرگ و شهركي اقماري پيرامون آن در پاركي وسيع بود. اين بنا به طول 400 متر در محور عمودي كه بر محور شرقي – غربي از شهرك و پارك مي گذرد، قرار دارد.
در اين كاخ نيز همانند ساير بناهاي سبك باروك فرانسه تزئينات داخلي از اهميت بسزايي برخوردارند .
در محوطه خارجي اين كاخ نيز از پيكره ها و آبنماهاي بسياري به عنوان نقاط شاخص ديد و منظر و جهت ايجاد تنوع بصري در منظر و ايجاد احساس جنبش و حركت در فضا بهره گرفته شده است.
02
در اواخر قرن هفدهم مشاهده مي شود كه جهان بيني دوران باروك در رشته رياضي متوجه بي نهايت به عنوان پايه اي براي محاسبات علمي مي شود. در نقاشي و معماري بي نهايت به معني ترسيمي و هندسي آن در پرسپكتيو مورد استفاده قرار مي گيرد تا تاثيري هنرمندانه بيافريند. كاربرد هنرمندانه بي نهايت در طبيعت که با معماران منظره ساز فرانسوي اواخر قرن هفدهم آشكار گشت، براي نخستين بار در باغ ها جاده هاي عريضي ديده مي شود كه به عنوان عوامل اصلي معماري به كار رفته اند و اين باغ ها را آشكارا به فضاهاي بي پايان، هدايت مي كنند. ورساي با جاده خيره كننده اش كه راه به پاريس مي برد، مثالي با عظمت، از آفرينش اين معماران فرانسوي است. اين باغ با اثري كه در بيننده ايجاد مي كند، نمونه اي از دنياي باروك است و تصور هنري بي نهايت را در اين دوره باقي نگاه مي دارد.

شونبرون
شونبرون، اقامتگاه تابستانی خانواده سلطنتی اتریش، یکی از زیباترین نمونه های کاخ های باروک در اروپاست.
شونبرون، نقش ورسای را در امپراتوری اتریش به عهده داشت؛ اما سلسله هاپسبورگ ها با پادشاهان فرانسه متفاوت بود و نمی خواست خود را مانند بت جلوه دهد. به همین دلیل شونبرون هم به عنوان یک قصر و هم به عنوان اقامتگاه خانواده بزرگ حاکم ساخته شد.
ساخت این قصر در سال 1696 آغاز شد. دوران طلایی این قصر در زمان ماریا ترزا ملکه اتریش (1780-1717) بود و همزمان با پایان حکومت هاپسبورگ ها به پایان رسید. اما معمار مجموعه، نیکولاس فون پاکاسی، به کار خود در راستای طراحی ورودیه و تاکید بر معماری باروک مجموعه با اشاره هایی از روکوکو ادامه داد. در همین زمان پارک جلوی کاخ کامل شد و به شکلی که امروز است، درآمد.
امروزه این کاخ به واسطه اهمیت تاریخی، موقعیت منحصر به فرد و مبلمان باشکوهش بخشی از میراث جهانی یونسکو است.
از ويژگي هاي بسيار مشهود معماري باروك كه در شونبرون بيشتر مشهود مي باشد، تسلط بر عناصر طبيعي در عين ايجاد ارتباط بين عناصر طبيعي و مصنوع است. اين امر از طريق باغچه هاي هندسي و گلكاري هاي منظم و همچنين شكل دادن به درختچه ها حاصل شده است.

کارلسروهه
شهر کارلسروهه یک شهر باروک است؛ نه به این معنا که بناهای باروک دارد بلکه تمام تفکر باروک در مورد طبیعت فضاهای شهری و چگونگی شکل گیری آن را منعکس می کند. سازماندهی فرمال و دیدهای وسیع به سمت عناصر شاخص نشان دهنده تسلط کامل انسان بر طبیعت و قدرت برتر حاکمان است. کاخ ها، کلیساها و مونومان ها مثل مراکز قدرتی نقاط اصلی ساماندهی شهر به شمار می روند .
03
قصر کارلسروهه در مرکز شهر ستاره ای شکلی که در میان جنگل غنوده، قرار گرفته است. بنای کاخ تقریباً همزمان با ساخت شهر در سال 1715 توسط کارل ویلهلم آغاز شد.
پلان شعاعي و ايجاد مركزيت در آن به خوبي ديده مي شود و مركزيت شعاع ها به ساختمان كاخ منتهي مي گردد. از لحاظ ديد وعمق بي نهايت در مقايسه با ورساي كوچك تر بوده و ميدان عمق كمتري دارد، اما تاثير اين نوع تفكر در اين قصر نيز به خوبي مشهود است.
محوطه جلوی قصر یک دید کامل از آن به ناظر ارائه می دهد.
طراحی و ساخت این محوطه توسط کریستین ترون در میان سال های 1746-1731 به شیوه باروک فرانسه انجام پذیرفت. عناصر شاخص این محوطه تک درختان بزرگ، مجسمه هایی به شیوه از باروک تا مدرن، مونومان ها و فواره ها هستند.
این باغ شش هزار لاله، ششصد و نود سنبل و ششصد میخک دارد که در همان زمان نقاشی های زیبایی از آنها کشیده شده است. علاوه بر این فواره ها، چشمه ها، آلاچیق ها و غارهای منحصر به فرد این مجموعه توجه افراد را به خود جلب می کند.

جمع بندي
كاخ هاي باروك همگي از باغ تشكيل شده اند. از ويژگي هاي باغ سازي در اين كاخ ها تسلط خطوط هندسي مي باشد كه قاطعيت خطوط هندسي نمايانگر قاطعيت حكومت و هندسه بوده است.
از ديگر شاخص هاي باغ سازي و معماري باروك مي توان به موارد زير اشاره كرد:

"دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Icon of باغ های باروک باغ های باروک (118.2 KB)
       تعداد دانلود: 15
       زمان آخرین دانلود: دوشنبه, 27 نوامبر 2017
------------------------------------------------------------------------------------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *