نمایشگاه بین المللی شانگهای چین در نخستین روز از ماه می 2010 (11 اردیبهشت 1389) در شهر شانگهای و در حضور جمعیت انبوهی از بازدید کنندگان و مقامات دولتی بازگشایی شد. پیش بینی می شود که این نمایشگاه در طول 6 ماه برگزاری خود پذیرای 100 میلیون نفر علاقمند فرهنگ، علم و تکنولوژی باشد. این نمایشگاه مساحتی بالغ بر 580 هکتار دارد که در این میان ایران غرفه ای با مساحت  ۲۰۰۰ متر مربع را به خود اختصاص داده است. اکسپو 2010 شانگهای میزبان 242 کشور جهان می باشد که بدین منظور 8 سال زمان و هزینه سرمایه گذاری کرده است. معاون نخست وزیر چین اذعان داشته که: “نمایشگاه شانگهای برای نخستین بار “شهر” را مسئله ی اساسی خود قرار داده است و [این نمایشگاه] می تواند عرصه ای برای ارائه نوآوری ها، توافق برای همکاری ها و انواع مبادلات در سرتاسر جهان باشد.” به گفته  همین مقام دولتی هدف از این نمایشگاه نقش شهرها در پیشرفت بشری و رابطه  متقابل میان انسان و شهرهاست.

01

شهر و محیط زیست در نمایشگاه شانگهای:
برنامه های محیط زیست سازمان ملل (یونپ)The United Nations Environment Programme (UNEP)  نمایشگاه شاینگهای را تلاشی شایسته در جهت سازمان دهی یک نمایشگاه محیط زیستی معرفی کرده و هدف آن را نه تنها جذب حدوداً 70 میلیون بازدید کننده بلکه بر جای گذاشتن میراثی سبز برای شهرهایی با جمعیت بالای 20 میلیون نفر دانسته است. آشیم اشتاینرAchim Schteiner ، مدیر اجرایی executive director یونپ اذعان داشته است که “همچون بسیاری از شهرهایی که با سرعت بالا در حال توسعه یافتگی هستند، شهر شانگهای نیز با کشمکش های محیط زیستی روبرو است؛ هوای تازه، آب پاکیزه و بهداشتی، انرژی پایدار، حمل و نقل کارآمد و کاهش زباله ها. تجربیات شانگهای در مدیریت این مسائل می تواند نمونه ها و درس های ارزشمندی را در اختیار دیگر شهرهای چین و جامعه ی جهانی قرار دهد. ” از سالهای گذشته، در حدود 40 نمایشگاه جهانی برگزار شده است که بر بسیاری از جنبه های مهم زندگی بشر- از دستاوردهای انقلاب صنعتی گرفته تا پیشرفت های اقتصادی و نیز صلح جهانی- تاکید کرده اند. نگرانی های محیط زیستی برای نخستین بار در نمایشگاهی در سال 1974 در ایالات متحده آمریکا مطرح شد. از آن پس، انگاره توسعه پایدار اهمیت ویژه ای یافت. در نمایشگاه شانگهای تاکید عمده بر شهر شانگهای، محیط زیست و نگرانی ها و دغدغه های مربوط به آن در عصر حاضر است. بر اساس سایت یونپ، تلاش های شانگهای در 9 حوزه کلیدی قابل تامل است؛ کیفیت هوا، حمل و نقل، انرژی، زباله های جامد، آب، پوشش گیاهی، مناطق حفاظت شده، اقلیم و نیز وضعیت کلی نمایشگاه. از آنجایی که تولید جریان برق این شهر بر ذغال سنگ استوار است، شانگهای تلاش می کند تا سوخت های تجدید پذیر را جایگزین سوخت های فسیلی کند. در همین راستا نمایشگاه شانگهای ایده بکارگیری انرژیهای جدید از جمله انرژی خورشیدی و یا سوخت هیدروژنی را اجرا نموده است.

ایران در نمایشگاه شانگهای:
این نمایشگاه دارای 5 ناحیه می باشد؛A,B,C,D,E ، و ایران در بخش A قرار گرفته است. موضوع غرفه ایران آمیختگی فرهنگ های گوناگون در شهر است که در این راستا بر معماری سنتی ایران تاکید شده است. غرفه ایران هنر و معماری سنتی اسلامی و زندگی های معاصر را نمایش داده است. این غرفه به سه بخش تقسیم شده است؛ ایران در گذشته، حال و آینده. در بخش باستان ، ملت و تمدن ایرانی و در بخش معاصر ، گنجینه های معماری و میراث فرهنگی ایران معرفی می شوند. غرفه ایران بر توسعه و پیشرفت همگون میان شهرهای ایرانی و مناطق روستایی تاکید می کند. عناصر نمادین نشان داده شده در غرفه ی ایران، آب، خاک، نور و رنگ هستند. تصاویر  آب و صدای جریان آن بخش وسیعی از این فضا را به خود اختصاص داده اند .درونمایه نمایشگاه بین المللی 2010 شانگهای “شهر  بهتر، زندگی بهتر” است که دست اندرکاران آن و جامعه جهانی امیدوارند در آینده ای نه چندان دور به آن جامه عمل بپوشاند.

02

منابع:

"دانلود فایل های پیوست مطلب"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Icon of شهر و محیط زیست، نمایشگاه بین المللی شانگهای چین 2010 شهر و محیط زیست، نمایشگاه بین المللی شانگهای چین 2010 (254.0 KB)
       تعداد دانلود: 1
       زمان آخرین دانلود: پنج‌شنبه, 12 مارس 2015
------------------------------------------------------------------------------------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *