چکیده:
نحوه ورود به هربنا،همچون آغاز یک موسیقی،شروع یک فیلم و سرآغازیک کتاب است.همان طورکه تاثیرعمیقی که اولین صحنه ی یک فیلم  در اولین سکانس خود در ذهن مخاطب می گذارد ،اولین تصاویری که در لحظه ی ورود به بنا در ذهن نقش می بندد ،ازمهمترین عوامل تاثیرگذار در درک یک بنا از منظر مخاطب است.
در این مقاله پس از بیان ضرورت توجه به امر نحوه ی ورود وحرکت دربنا به بررسی چگونگی تاثیر این امر برمخاطب وشکل گیری تصویر منظرین برذهن وی ،باتوجه به اهمیت شدید نحوه ی برداشت مخاطب و نگاه وحس او در تعریف کارامدی و کیفیت پروژه ی منظر در مجموعه چشمه علی دامغان می پردازیم.

کلمات کلیدی: سکانس، ورود، ورودی چشمه علی دامغان

مقدمه:
چشمه علی دامغان ،فضایی که عناصرمقدس،طبیعی و تاریخی وزیبا  را در کنارهم  به نمایش می گذارد و هم اکنون از مناطق جذاب برای قشرعام وخاص می باشد.جلوه های طبیعی و مصنوع به زیبایی درکنارهم همراه بارنگ تقدس و نمادین چشمه ودرختی که مقدس خوانده می شود،پذیرای کنکاش و تماشای بسیاریست.
ورودی ونحوه ی ورود به این مجموعه تفاوت هایی با مجموعه هایی ازجنس خوددارد . ورودی ای که هم اکنون پذیرای بازدیدکنندگان است _عمدا یا سهوا_ بارمعنایی منظرین تازه ای را به این مجموعه افزوده که به شرح و توضیح آن می پردازیم.
مجموعه ی چشمه علی که درفضایی پایین تراز جاده ی کنار خودواقع است،مخاطبان را از طریق ورودی ای که عرصه ای نسبتاباز است با پله هایی که پایین رونده است به فضای اصلی درسمت چپ هدایت می کند.مطلبی که ذهن را به خود جلب می کند این است که مخاطب بعدازطی مسیرکوتاهی به طورناگهانی با فضای چشمه مواجه می شود.چراکه بعمدیابغیرعمد فضای اصلی چشمه که فضایی خنک ،دل پذیر ومرطوب است ،ازعرصه ی جلوی ورودی که فضایی خشک  وتقریبا نامربوط به فضای اصلی می باشد،با تغییر سطح وپوشش گیاهی جداشده است که این امر باعث می شود بطورناگهانی _بدلیل تفاوت و تضاد با ورودی _فضایی نو و بدیع و خاطره انگیز درذهن ایجاد کند
01
سکانس:
باتوجه به تعریفی که از پروژه های منظرداریم،تاثیرفضا بدلیل دخالت ذهنیت بتدریج وآرام آرام ،باگذرزمان و باتغییرمکان _حرکت_اتفاق می افتد.مانند اتفاقی که سکانس های یک فیلم می افتد این تاثیرگذاری بتدریج است.اما صحنه اول یک فیلم  که چون تصویری درذهن مانقش می بندد ازتاثیرگذارترین سکانس هاست،بطوریکه شروع یک فیلم وتاثیرش باهیچ کدام ازصحنه های بعدی خنثی نمی شود.
ورود به یک مجموعه چون سکانس اول یک فیلم است،تاثیرگذار و بیادماندنی،شاید بتوان گفت تا حدی تاثیرگذار ترین عنصر منظرین یک مجموعه ورودی مجموعه است.
ورود:
نحوه ورود به بنا از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر تصور و برداشت منظرین از یک مجموعه می باشد.چنانکه می دانیم در معماری گذشته ایران گاه برای تعریف ورودی بنایی منفصل ازبنای اصلی بعنوان سردر درنظر می گرفتند که نقطه ی آغازی بود برای شروع دیدن و ساختن تصویر ذهنی ازبنای اصلی و فضا.
عموما فضاهایی این چنینی که شامل عمارتی دریک باغ است بدین صورت بوده که مخاطب ازقسمت عرضی مجموعه_ضلع کوچک مستطیل_وارد فضامی شده ،احتمالا ازبنای سردر عبور می کرده وبتدریج  با گذراز محورهایی موازی آکس اصلی عبورمی کرده وکم کم به بنا نزدیک می شده است.اولین احساسی که فرد به بنا پیدامی کرده پیرو اولین نظر ی  که اوبه مجموعه داشته پدید می آمده است که معمولا پرسپکتیوی ازعمارت اصلی ،درختان آکس اصلی ،وکادره شدن آن بوسیله ی عمارت سردر بوده که کم کم  با حرکت کردن، عمارت اصلی که درحال درک شدن است آرام آرام باذهن مخاطب ارتباط برقرار کرده و این آشنایی وتصویر سازی بتدریج رخ می دهد.
02
03
منابع :
مشاهدات حاصل از سفر سمنان (مهر90)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *