نگاه شما در تدوين سرفصل ‌ها و تدريس درس تاريخ معماري منظر چيست؟
نحوه آموزش تاريخ معماري منظر که در سال هاي اخير در دانشکده تدريس مي شود، پشتوانه ‌اي دراز مدت نزديک به حدود 20 سال در خود دارد که متاثر از روش آموزش ساير درس ‌هاي تاريخ در گروه‌ هاي معماري و شهرسازي است که مرتباً مورد بازنگري و تحقيق نيز بوده است.

 در اين درس دو مساله اساسي حائز اهميت است:
نوع نگاه و بينش نسبت به آثار ساخته شده پيشينيان در تمام حوزه‌ هاي معماريانه بسيار مهم است. اگر طبق برخي روش ‌هاي آموزش تاريخ معماري در مطالعه آثار تنها به جنبه موزه‌اي و جلب گردشگري آنها توجه کنيم در واقع از ارزش ‌هاي بنيادي غافل مانده‌ ايم.
نوع ارتباط ما با آثار پيشينيان بايست به مثابه ارتباط با موجوداتي زنده از زمان‌ ها و فرهنگ‌ هاي خاص باشد هر چند خود اين ارتباط و ارزش ‌هايي که منتقل شوند فرازماني است. تنها در سايه چنين ارتباطي است که تداوم حضور و حيات آثار هم از لحاظ نظري و هم از لحاظ عملي و حرفه‌اي ميسر مي‌شود.

به نظر شما ارتباط برقرار کردن با آثار گذشتگان چه سودي براي امروز دارد؟
هنگامي که دانش ‌پژوهي بتواند زبان معماريانه‌ مصاديق را کشف کند و نفس اثري را بشناسد اين ارتباط برقرار شده ‌است و خطر کپي ‌برداري و تقليد کورکورانه منتفي است. اگر شناخت به طور صحيحي انجام  بگيرد، ارزش ‌ها در نفس طراحي‌ هاي آينده اثر خواهد گذاشت و نه صرفاً‌ در صورت طرح، که البته اين مقوله خود بحث مفصلي دارد.

آيا با نوع نگاهي که به آثار پيشينيان به اين طريق کسب شود مي ‌توان فرآيندها و جريان ‌هاي امروزه را نيز تفسير کرد؟
نکته ‌اي که اينجا وجود دارد اين است که هر اثر بايست در بعد زمان و مکان خود سنجيده شود، اما آثار داراي جنبه فرازماني و فرامکاني نيز هستند. آنچه که از آثار تاريخي مي ‌بايست دريافت شود، برعکس ديدگاه رايج تاريخ‌ گرايانه، صرفاً برآيند شرايط زماني – مکاني آنها نيست بلکه اين بخش فرازماني – فرامکاني آنهاست که امروزه با ما ديالوگ برقرار مي‌سازد و مي‌توانيم از آن درس بگيريم و استفاده کنيم.

فرق تاريخ معماري منظر با تاريخ باغ سازي در چيست؟
معماري منظر حرفه‌ جديدي است با تعريف خاص خود. اما درس تاريخ معماري منظر شامل سنت هاي باغ سازي و پارک‌ سازي هم مي‌شود. امروزه تعريف معماري منظر آنقدر گسترده است که باغ سازي تاريخي، پارک ‌سازي، طراحي منظر شهري رنسانس و … هم در اين مجموعه مي‌گنجد. اگر صرفاً به دنبال تاريخچه معماري منظر يا Landscape Architecture باشيم تنها بايد از زمان F. Olmsted به بعد را مورد مطالعه قرار دهيم.

ساير فعاليت‌ هاي شما در گروه چيست؟
همکاري در راهنمايي پايان‌ نامه ‌ها. در گروه معماري منظر شهيد بهشتي، تأکيد طرح‌ هاي نهايي دوره‌ کارشناسي ارشد اين است که طرح و مباني نظري هر دو اهميت دارد و طرح‌ ها مي‌بايست بر پايه‌ نظري قوي استوار باشد. بنابراين پتانسيل تحقيق بسيار بالاست و ارتباط با بحث تاريخ تنها به واحد درسي آن محدود نمي‌شود. حوزه‌ هاي تحقيقي گسترده ‌اي شامل مباحث فرهنگي، تاريخي، اجتماعي تاکنون از اين ديدگاه هدايت شده است که برخي صرفاً نظري و برخي ديگر نيز همراه با طراحي بوده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *