سفر پژوهشی سه روزه به استان کردستان در تاریخ 4 خرداد 1391 توسط دانشجویان کارشناس ارشد و دکتری دانشگاه تهران آغاز شد و در تاریخ 6 خرداد 1391 پایان پذیرفت.
روز اول 4 خرداد 1391 :
سوم خرداد ساعت 11 شب از تهران به سمت تخت سلیمان حرکت کردیم و ساعت 8 صبح روز 4 خرداد 1391به تخت سلیمان رسیدیم. بعد از خوردن صبحانه اولین جلسه گروه برای معارفه اعضای سفر و اعلام اهداف و سیاست‌های سفر تشکیل شد. بعد از توزیع برنامه و وظایف گروه بازدید از تخت سلیمان را آغاز کردیم. مسیر بازدید با همراهی دکتر فرزین و رئیس تیم مرمتی مجموعه،2 ساعت به طول انجامید. برای درک بهتر از ساختار مجموعه تخت سلیمان، بخشی از زمان بازدید را به بالا رفتن از تپه مشرف به مجموعه اختصاص دادیم که اعضای گروه درک روشن تری از فضا و دریافت های شخصی خود داشته باشند.
در مسیر بازگشت از تخت سلیمان از زندان سلیمان بازدید کردیم. طی کردن مسیری نسبتا طولانی با وجود سردی هوا و باد بسیار شدید، تجربه ای به یاد ماندنی از تلاش برای درک فضا‌های مربوط به گذشتگان و احساس رسیدن به اوج.
برای صرف نهار به تکاب رفتیم و بعد از اقامه نماز به سمت غار کرفتو در استان کردستان واقع در شهرستان سقز حرکت کردیم. غار کرفتو نمودی روشن از به خدمت گرفتن طبیعت توسط انسان برای بقا و زیست خود است. تلاشی برای ساخت یک منطقه زیستی در دل کوه که زمانی تنها آپارتمانی مسکونی و بدوی در دل کوه بوده است و زمانی محلی برای دفاع از انسان در مقابل انسان در مبارزه قدرت و حکومت.در داخل غار و در مسیری با سقف کوتاه و پر آب دومین جلسه پژوهشی سفر تشکیل شد و از جوانب مختلف و دیدهای متفاوت ساختار این مجموعه زیستی را مورد بررسی قرار گرفت.
بعد از بازدید شب به سمت سنندج حرکت کردیم و در حدود ساعت 12 به سنندج رسیدیم.بعد از خوردن شام در محوطه دانشکده علوم دانشگاه کردستان برای استراحت و آماده شدن برای آغازی دوباره به خوابگاه دانشگاه رفتیم.

روز دوم سفر 5 خرداد 1391:
صبح بعد از خوردن صبحانه در یکی از پارکهای شهری سنندج بازدید از بافت تاریخی را شروع کردیم. چون بازدید ما از شهر سنندج در روز جمعه بود متأسفانه نتوانستیم بافت قدیمی بازار و مجموعه های اطراف آنرا ببینیم و بازدید را از دیدن عمارت آصف(خانه کرد) آغاز کردیم. و بعد از آن از مسجد جامع قدیمی سنندج و یا همان دارالاسلام سنندج دیدن کردیم.مسجدی کوچک و زیبا با فضایی زنده و صمیمی.
بعد از مسجد به سمت عمارت و باغ خسرو آباد واقع در محله چهارباغ یکی از قدیمی ترین بافت های سنندج حرکت کردیم. برای رسیدن به عماری از تنها محور باقی مانده باغ خسرو آباد که اکنون در دل یک محله مسکونی قرار دارد حرکت کردیم .این محور با مجسمه مستوره اردلان از شاعران و مورخین کرد زبان و از مالکین این عمارت آغاز و به سر در و ورودی عمارت ختم می شد.
این عمارت در حال حاضر کارگاه مرمتی میراث است بنابراین بعد از بازدید از سایت عمارت و صحبت اساتید در مورد آن از کارگاه بسیار زیبای مجسمه ساز معاصر آقای هادی ضیاء الدینی در موطه داخلی این سایت بازدید کردیم. و جلسه ای کوتاه در داخل کارگاه با حضور آقای ضیاء الدینی با موضوع تفسیر و توضیح آثار ایشان داشتیم.
بعد خوردن نهار و اقامه نماز به سمت روستای پالنگان از توابع شهرستان کامیاران در استان کردستان حرکت کردیم.این روستا از مجموعه دهستان های اورامانات است که دارای بافتی پله ای و ساختاری طبیعی و هماهنگ با طبیعت آن است.این روستا دارای تاریخی کهن و سابقه سکونت طولانی است و یکی از بارزترین نمونه های اجتماعات زیستی در مناطق کوهستانی با سابقه فرهنگی طولانی و مفاهیم زیبایی شناسی با ارزش است.برای درک بهتر این مجموعه زیستی مسیری از روستا را با اعضای گروه  طی کردیم و در طول مسیر جوانب زندگی و نوع زیست و برخورد آنان را با محیط طبیعی اطراف خود مورد بررسی قرار دادیم.
بعد از خارج شدن از روستا در سایت پرورش ماهی این روستا که در خارج محوطه تاریخی و زندگی پالنگان قرار دارد سومین جلسه پژوهشی سفر را تشکیل دادیم که در این جلسه موضوع مقالات و برداشت های میدانی اعضای سفر بررسی و تفسیر شد و با اعلام برنامه تاریخ تحویل یافته های سفر، جلسه به پایان رسید و برای استراحت و خواب به سمت کرمانشاه حرکت کردیم و شب را در یکی از خوابگاههای دانشگاه رازی کرمانشاه گذراندیم.

روز سوم سفر 6 خردا 1391‌:
صبحانه روز سوم را در سایت طاق بستان خوردیم و بعد از آن سایت تاریخی طاق بستان را بازدید کردیم.مسیری کوتاه از این سایت برای بازدید باز بود.در بخش وسیعی از سایت و استخر بزرگ مقابل طاق بستان در حال لایه روبی و مرمت بودند و بازدید کل سایت به گفته عوامل اجرایی آن تا سال آینده امکان پذیر خواهد بود.
نهار را در سایت تاریخی بیستون در 15 کیلومتری کرمانشاه خوردیم و بعد از نهار بازدید از این مجموعه را آغاز کردیم. این سایت به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم در گذشته دارای ارزش و اهمیت تجاری بوده است و اکنون نیز ارزش تاریخی بسیاری برای محققان دارد.این مجموعه را می توان در دو بخش بازدید کرد.بخشی از آن سنگ نبشته و حجاری هایی در دل کوه است و بخش دوم آن استخر آب و فضای سبز پایین کوه است که این دو بخش دارای تاریخی یکسان و زندگی تاریخی مشترکی هستند.
بعد از بازدید بیستون به سمت تهران حرکت کردیم و سفر پژوهشی سه روزه ما ساعت 24 روز 6 خرداد 1391 به پایان رسید.