سفر برای رشته های هنر که با بحث خلاقیت و بینش و نه با بحث حافظه و دانش روبروست, یک جز ضروری است .سفر فرصتی برای دقیق شدن و مطالعه است. یک برنامه پژوهشی است ، آموزشی مبتنی بر کشف است . چون موضوع درس معماری ( و انواع گرایش های آن) فضا می باشدو حس فضا در توضیح نمی گنجد . و ابزار ادراک فضا ،تجربه فضا و درمحیط بودن است.
متن حاضر , گزارش سفری است که در تاریخ 26 الی28 آبان سال 1389 به استان کاشان صورت گرفت.
این سفر در تاریخ 26 آبان روز چهار شنبه که مصادف با عید قربان بود ؛ از مقابل پژوهشکده نظر با سرپرستی دکتر منصوری آغاز شد.گروه سفر از 40 نفر تشکیل میشد که شامل دانشجویان معماری منظر دانشگاه های تهران ،بهشتی،بین المللی امام خمینی قزوین و تربیت مدرس میشد که با برنامه ریزی مهندس رفعت و راهنمایی های دکتر منصوری صورت گرفت.
چهارشنبه
روز چهارشنبه مورخ 89/7/26 ، ساعت 10.25 به نیاسر رسیدیم . در نیاسر مراسم قربانی کردن گاو در حال انجام بود که مردم آبادی و افراد پژوهشگر برای مشاهده ،در محلی که اختصاص به همین مراسم داشت تجمع کرده بودند. روز عید قربان در این آبادی 8 گاو قربانی میشود که 7 گاو شامل هفت محله این آبادی می باشد و هر محله ای در این روز یک گاو قربانی میکند .گاو تزئین شده با پارچه سبز رنگ را در هر هفت محله آبادی با ندای الله اکبر و لا اله الا الله طواف می دهند و سپس در کنار حوضی که آب چشمه نیاسر به آن می ریزد و به کشتزارهای آبادی می رود ،ذبح می کنند.

مراسم قربانی کردن گاو در نیاسر، ماخذ:نگارنده

تجمع مردم در روز عید قربان، ماخذ:نگارنده

خونی که به چشمه ریخته شده و به سمت کشتزارها جریان دارد. ماخذ: نگارنده
این مراسم ریشه در آیین میترائیسم دارد و اعتقاد بر این بود که کشتن گاو ، باعث وفور نعمت و فراوانی در جهان می گردد.(مارتن ورمازرن،1966 : 80) و خونی که به چشمه ریخته میشود به سمت کشتزارها جریان دارد باعث فراوانی محصول می شود.
بعد از مشاهده مراسم مذکور ، و همچنین درخت چنار 800 ساله ای که در این روستا وجود دارد به سرچشمه نیاسر برگشتیم و دکتر منصوری و آقای اکبر زاد در مورد چشمه و آیین ها و اعتقادات قدیمی در مورد آن، توضیحاتی دادند. سپس به سمت بالای کوه و چهار طاقی نیاسر حرکت کردیم

درخت چنار هشتصد ساله و چهار طاقی نیاسر، ماخذ: نگارنده
چهار طاقی نیاسر ،ماخذ:نگارنده
بعد از شنیدن توضیحات مربوط به این بنا ، جلسه معارفه به منظور آشنایی بیشتر دانشجویان دانشگاه های مختلف شروع شد. همچنین مسئول سفر توضیحاتی در مورد برنامه ریزی سفر و گروه بندی ها دادند و بعد از اتمام توضیحات و مشاهده بنا ، ساعت 12.20 در امتداد مسیر آب چشمه، به سمت داخل روستای نیاسر حرکت کردیم و وارد پارک شدیم و از غار تاریخی رئیس نیاسر دیدن کردیم .

غار تاریخی رئیس،نیاسر،ماخذ:نگارنده
و در ادامه به سمت باغ تالار ،کوشکی که در پارک نیاسر قرار داشت حرکت کردیم ؛که دارای چشم انداز زیبایی به کوه هین و مناطق اطراف بود.
دید از نظرگاه باغ تالاربه کوه هین وآبادی،نیاسر،ماخذ:نگارنده
طبق توضیحات دکتر منصوری در بالای کوه هین آثاری باستانی کشف شده که به ثبت میراث نیز رسیده است .
در ادامه ازآبشار نیاسر دیدن کردیم ،محیطی طبیعی ، بکر و زیبا ؛ صحنه ای از تلفیق هنرمندانه عناصر منظر که آرامشی شکوهمند را به محیط اطراف و مخاطبینش می بخشد.
آبشار نیاسر،کاشان،ماخذ:نگارنده
سپس در مسیری حرکتی کردیم که شامل درختان میوه و منظری زیبا بود.
منظر درختان نیاسر،ماخذ:نگارنده
کلاس درس گروه معماری منظر در طبیعت ،نیاسر،ماخذ: نگارنده
شب هنگام به سمت مشهد اردهال حرکت و آرامگاه سهراب سپهری را زیارت و در ادامه به سمت آران و بیدگل حرکت کردیم و جلسه ای با حضور گروه سفر و آقای نمکی و سرکاری مسئولین و دست اندر کاران مرمت آران و بیدگل تشکیل گردید.
پنجشنبه
پنجشنبه مورخ 89/7/27 صبح در بیدگل از مناطقی که مرمت شده بود دیدن کردیم و مسئولین در مورد نحوه مرمت و اهداف کلی ،توضیحاتی دادند.در خانه تاریخی بنی طبا ، از دستگاه زربافت و نحوه کار با آن دیدن کردیم و سپس به محل نمایندگی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری رسیدیم که دارای گودال باغچه و تختی روی حوض مرکزی میباشد.در ادامه به ترتیب از آب انبار،حسینیه:مرکز هیئت سقایی علی اکبر بیدگل،مسجد نقشینه دیدن کردیم و در بافت سنتی شهر که از مسیرهای تنگ  و سایه انداز، گره ها و ساباط ها تشکیل شده بود، گذشتیم وبه سمت آران حرکت کردیم و در آران نیز از مکانهای زیر دیدن کردیم:آب انبار سرکوچه یخچال آران، بازاری که مرمت شده بود ،مسجد امام صادق،پشت بام خانه ای که منظر آران را از ارتفاع توانستیم ببینیم، خانه افتخار اسلام،مسجد بابا حاجی .
در ادامه به واشدگاهی رسیدیم که شامل مسجد ، خیمه و مجسمه حضرت ابوالفضل و اسب بود به داخل مسجد رفتیم و در ادامه از عصار خانه دیدن کردیم که طریقه کار و روغن گیری توضیح داده شد.
مجسمه حضرت ابوالفضل )ع( ،آران و بیدگل ،ماخذ: نگارنده
خیمه های عاشورایی ،آران و بیدگل ،ماخذ: نگارنده
بعد از نهار به سمت نوش آباد حرکت کردیم و از مسجد جامع آن دیدن کردیم و در مسیر به درخت گزی رسیدیم که نقش منظری مهمی را بازی میکرد . این درخت در مقابل مسجد علی قرار داشت.
نقش منظرین درخت گزدر مقابل مسجد علی،نوش آباد،ماخذ:نگارنده
در ادامه از مسجد علی و شهر زیر زمینی اویی دیدن کردیم. این شهر زیر زمینی در سال 86 کشف شده است.
شهر زیر زمینی اویی ، نوش آباد،ماخذ: نگارنده
هنگام غروب به آران برگشتیم و به مسجد محمد هلال بن علی بن ابی طالب رفتیم. وشب در مورد کارها و مقاله ها صحبت کردیم
جمعه
جمعه مورخ 89/7/28 به سمت کویر مرنجاب حرکت کردیم
کویر مرنجاب، ماخذ:نگارنده
در راه برگشت دریاچه نمک خشک شده و کاروانسرایی بین راهی را مشاهده کردیم.
دریاچه نمک ، کویر مرنجاب ، ماخذ: نگارنده
و عصر به آران برگشتیم و از مسئولینی که در آران و بیدگل ما را همراهی کرده بودند خداحافظی کردیم و به  سمت تهران حرکت کردیم .

یک پاسخ

1. سلام عکس های مربوط به قربانی گاو جالب بود ببخسید نمونه این قربانی در آذربایجان شرقی درشهرستان اسکو روستای اسفنجان انجام میشه من یه بار با دوستم رفتم مراسمشون جالب بود