منظر شهری کلمه ای نو و کم سابقه اما بسیار پر مدافع می باشد. یکی از مهمترین مباحثی که معمار منظر می بایست به آن توجه کند فصل مشترک منظر است با شهر. موضوع کلاس منظر شهری معماری منظر دانشگاه تهران پاسخ به این سوال بنیادین است که:

” چگونه می توان کیفیتی به نام منظر شهری را با عوامل کمی کنترل کرد؟”
اهدافی که از این کنترل دنبال می شود همان اهداف اصلی معماری منظر می باشد:
1. اهداف عملکردی
2. اهداف زیبایی شناسی
3. اهداف اهداف هویتی-عملکردی

برای آموزش به بررسی تجربیات شهرهای مختلف دنیا پرداخته می شود. برای ساماندهی مباحث گسترده قابل بحث، مطالب تحت چند عنوان کلی به چالش کشیده می شود که هر مبحث یک جلسه کلاس را به خود اختصاص می دهد.

عناوین اصلی:
1. تعریف منظر شهری
2. تفاوت منظر شهری و سیمای شهری
3. نشانه و عطف شهری
4. فضا های جمعی
5. منظر راه
6. نظرگاه شهری
7. رنگ در شهر
8. مرکز شهر
9. پوشش گیاهی و فضای سبز شهری
10. مبلمان شهری
11. جهانی شدن و جهانی نشدن

پروژه کلاسی:
در راستای هدف اصلی، دانشجویان در گروه های 2 نفره موضوعی متناسب با یکی از مباحث اصلی کلاس انتخاب می کنند و با تحلیل نمونه ای در یکی از شهرهای ایران به بررسی چگونگی پاسخ دهی به سوال اصلی کلاس می پردازند.

موضوعات پروژه های دانشجویان:
گروه 1: نظرگاه های شهر تهران
گروه 2: باغ در منظر شهر شیراز
گروه3: فضای سبزدر منظر شهر کرج
گروه4: عناصر هویت ساز در منظر شهری
گروه5: عطف و نشانه شهری
گروه6: عطف و نشانه شهری در خیابان انقلاب تهران

ارتباط با دانشگاه کلمسون آمریکا:
در یک اقدام مبتکرانه دانشجویان معماری منظر دانشگاه کلمسون ایالت متحده آمریکا و دانشگاه تهران به راهنمایی استاد هیوت و دکتر منصوری، تصمیم به انجام کار کلاسی مشترک گرفتند.موضوعی که در دانشگاه کلمسون در این درس دنبال می شود، معماری منظر و جهانی سازی می باشد.از آنجا که این موضوع هماهنگ با سیاست کلی کلاس منظر شهری دانشگاه تهران نیز می باشد، زمینه ی مناسبی برای این ارتباط به وجود آورد. بر این اساس قرار بر ارتباط اینترنتی هر گروه از دانشگاه تهران با یک گروه از دانشگاه کلمسون شد.به این امید که در نهایت بتوان از نتیجه ی کار هر دو گروه، یک مقاله مشترک ارایه داد.

برای اطلاعات بیشتر به مقاله معماری منظر و جهانی سازی در شماره 9 مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *