جمعی از دانشجویان معماری منظر دانشگاه تهران به همراه استاد خود، آقای دکتر سید امیر منصوری در خرداد ماه سال 89 به سمت شمال غرب کشور (استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان) سفر کردند. این سفر پنج روزه به همت دانشجویان معماری منظر و نماینده آنان ، خانم شهرزاد خادمی و راهنمایی های آقای دکتر سید امیر منصوری، برنامه ریزی و راهبری شد.
مکان های مورد بازدید در این سفر:
تخت سلیمان، زندان سلیمان، غار کرفتو، گور دخمه فخریکا، غار آبی سهولان، دریاچه سد مهاباد، گنبد سرخ، گنبد کبود و گنبد مدور مراغه، معبد مهر، مسجد چوبی مراغه، دریاچه ارومیه، روستای کندوان
چهارشنبه 19/3/89
این سفر روز چهارشنبه 19/3/89 ساعت 4 بعد از ظهر از مقابل پژوهشکده نظر در تهران شروع شد. ابتدا به سمت منطقه تاریخی تخت سلیمان در استان آذربایجان غربی حرکت کردیم. در میان راه توقفی کوتاه در عوارضی استان زنجان داشتیم و شب هنگام به مقصد رسیدیم. شب در کانکس های موجود در این محوطه خوابیدیم.
پنج شنبه 20/3/89
صبح روز بعد از آتشکده آذرگشنسب در این محوطه دیدن کردیم. این مکان منظری بسیار زیبا و بکر در روز پیش چشم ما گشود که ما در تاریکی هوای شب قبل که به آنجا رسیدیم از آن بی خبر بودیم.
آثار باستانی در تخت سلیمان، بناهای آتشکده آذرگشنسب در کنار دریاچه ای عمیق ، کوه بلقیس و زندان سلیمان می باشد. البته جاذبه های طبیعی این دره سرسبز نیز در نوع خود بی نظیر است.
تا ظهر از آتشکده و تالارهای کنار دریاچه که از دوره اشکانی، ساسانی وایلخانی به جا مانده بود به همراه یک باستان شناس بازدید به عمل آورده و پس از دیدن موزه ی کوچکی در کنار این مجموعه به سمت زندان سلیمان حرکت کردیم.

تصویر 3: زندان سلیمان، ماخذ: نگارنده
زندان سلیمان، کوه مخروطی میان تهی است که هزاران سال پیش بر اثر وقوع آتشفشان به وجود آمده است. ارتفاع این کوه از زمین مجاور خود 97 تا 107 متر بوده و بر فراز آن گودی عمیقی به ارتفاع 80 متر دیده می شود که دهانه ای در حدود 65 متر دارد. مردم محلی این کوه زیبا را به نام زندان سلیمان یا زندان دیو می شناسند.
پس از بازدید از این محوطه به سمت شهر تکاب در نزدیکی آنجا رفته و توقفی برای ناهار و نماز داشتیم. سپس به سمت غار کرفتو رفته و بعد از ظهر به آنجا رسیدیم. این غار آهکی یکی از آثار معماری صخره ای در چهار طبقه در دل کوه است که در دوره های مختلف انسان در آن سکونت کرده و به همین دلیل تغییر حالت داده است. آثار زیست انسانی طبق گمانه زنی ها در این غار نشان دهنده چهار دوره سکونتی پیش از تاریخ، اشکانی، ساسانی و اسلامی است.
بازدید از این غار شگفت انگیز که همه را تحت تاثیر خود قرار داده بود تا شب به طول انجامید و پس از صرف شام در کنار غار، به سمت شهر مهاباد حرکت کرده و نیمه شب به آنجا رسیدیم.
جمعه 21/3/89
صبح هنگام  از گور دخمه فخریکا در نزدیکی شهر مهاباد دیدن کرده و سپس در توقفی کوتاه در زیر درختان باغی در دامنه کوه این مقبره، آقای دکتر منصوری بحثی را در مورد نگارش مقالات علمی سفر مطرح کردند و بعد به سمت غار آبی سهولان حرکت کردیم.
بعد از ظهر به داخل شهر مهاباد باز گشته و از مسجد-مدرسه و دو بازار آن بازدید کرده و شب هنگام در کنار سد دریاچه مهاباد رفته و در کنار صرف شام، آسمان بسیار صاف و پر ستاره این شهر زیبا را تماشا نمودیم.
شنبه 22/3/89
صبح به سمت شهر ارومیه حرکت کرده و از جاده میان دریاچه ارومیه گذشتیم و اندک مدتی در کنار این دریاچه و سنگ های نمکی آن که منظری بسیار زیبا را ایجاد کرده است توقف کردیم و افق را نظاره گر بودیم.
در شهر ارومیه از برج سه گنبد و بازار آن دیدن نموده و پس از صرف ناهار به سمت روستای کندوان در نزدیکی شهر تبریز حرکت کردیم.
بعد از ظهر به روستای کندوان رسیده و تا شب از این معماری صخره ای دیدن نموده و سپس به سمت شهر مراغه عزیمت نموده و نیمه شب به آنجا رسیدیم.
یک شنبه 23/3/89
طبق هماهنگی های انجام شده میان آقای دکتر منصوری و شهردار مراغه ، شهرداری مراغه که به دنبال طرحی مناسب برای یکی از میادین اصلی شهر به نام میدان شهدای طلوع فجر بود، تحلیل و طراحی آن به دانشجویان منظر که در این سفر شرکت داشتند سپرده شد.
بنابراین صبح روز یک شنبه همگی برای بازدید از این میدان و تهیه عکس و انجام برداشت میدانی به میدان مورد نظر رفته و سپس به بازدید از شهر اقدام شد.مکان های مورد بازدید در این شهر مسجد چوبی، گنبد سرخ، گنبد کبود و گنبد مدور مراغه و معبد راز آمیز مهری در کنار شهر بود.
بعد از ظهر پس از صرف ناهار، شهردار مراغه در جلسه ای به معرفی شهر مراغه و در ادامه به توضیح طرح درخواستی در مورد میدان مورد نظر پرداختند. سپس به شهرداری مراغه رفته و در جلسه ای طولانی که تا حدود 12:30 شب به طول انجامید به تحلیل نیازها و بایدها و نبایدهای طراحی  این میدان پرداخته و در چند گروه تقسیم شده و اسکیس هایی پیشنهادی برای این پروژه انجام دادیم و پس از صرف شام به سمت تهران حرکت کردیم.  صبح روز بعد به تهران در مقابل پژوهشکده نظر رسیده و این گونه سفر به پایان انجامید.

"دانلود فایل های پیوست مطلب"
Icon of گزارش سفر علمی - پژوهشی به شمال غرب کشور گزارش سفر علمی - پژوهشی به شمال غرب کشور (436.2 KB)
       تعداد دانلود: 1
       زمان آخرین دانلود: پنج‌شنبه, 26 نوامبر 2015
------------------------------------------------------------------------------------------